top of page

איך נראה סדר יום בבית ספר TEAL TOWER

התנועה של החינוך הדמוקרטי בפולין החלה בשנת 2013, לפני 4 שנים.

הנוסחא בפולין לחינוך אלטרנטיבי היא שהילדים רשומים לחינוך ביתי (את זה אפשר לעשות מבחירה וללא ועדה מיוחדת). ברגע שהילד רשום בחינוך בייתי, ההורה יכול לשלוח את הילד לאיזה מסגרת שהוא רק רוצה. הילד מחויב בסוף כל שנה לעבור מבחן שמוודא שהוא בקיא בידע התואם את הגיל שלו על פי תכנית לימודים מסודרת. במידה והילד לא עובר את המבחן, עליו לחזור ללמוד בבית ספר רגיל. במידה ועובר – יכול להמשיך עם החינוך הביתי. הדבר הזה מחייב את רוב בתי הספר הדמוקרטים להשאר נאמנים בצורה כזו או אחרת לתכנית הלימודים. המורות ענו לי שאין רישום ברור של כמה בתי ספר דמוקרטים יש ושכל בית ספר יכול לקחת את הרוח הדמוקרטית למקום אחר. הייתה הסכמה כללית שבעיר ורשה קיימים יותר מ-20 בתי ספר כאלה, כאשר הותיק בניהם הוא בן 4 שנים.

ועכשיו – קצת על בית הספר שבו אני נמצא.

מוביל בית הספר הזה, בעל החזון, הינו מאריוש, איש צעיר, מוכשר וכריזמתי שבבעלותו כמה חברות סטארטאפ שבניהן הוא מתעל את הכסף על מנת ליצור חברה יותר טובה בפולין. הוא מממן הרבה מהוצאות בית הספר ושולח לשם גם את ביתו.

בית הספר מונה 24 ילדים בין הגילים 6-12 , ו-8 אנשי צוות קבוע וכמה מורים מקצועיים שבאים לכמה שעות.

מערכת השעות תלויה על לוח שעם במרכז בית הספר והיא דינאמית ויכולה להשתנות לפי צרכים, רעיונות או אורחים (כמוני).

הילדים יכולים להגיע אל בית הספר החל מהשעה 08:30, ויש כאלו שיגיעו בתשע או עשר.

בין השעות 08:30-11:00 תוצע פעילות זרימה במרכז בית הספר, בשבוע הראשון שהייתי בבית הספר עסקו בעצמאות פולין. הפעילויות היו יכולות להיות – עיצוב המפה על משטח ענק, הכנת תיאטרון בובות לאחד מהסיפורים המכוננים על היווסדותה של פולין, יצירת ת.ז לאחת מהדמויות החשובות בהיסטוריה של פולין, פאזלים ועוד. (צילמתי קצת אז אפשר לראות)

בין השעות הללו יכולים גם להתקיים שיעורים לבחירתם של התלמידים (אליהם בד"כ הולכים הגדולים יותר שפחות מתחברים לפעילויות היצירה)– כמו שפה, רובוטיקה, אייקידו, גיאוגרפיה ועוד.

לאחר מכן מתחילה שעת התכנון - שעה 11:00-12:00 מוקדשת לתכנון הלמידה שלך. לכל ילד יש לוח שעם אישי בו הוא יכול להשתמש על מנת לתכנן את הלמידה שלו. יש שתי סוגי טבלאות בקרב לוחות השעם – אחת מזכירה מערכת שעות רגילה (טבלה של ימים ושעות), בה הילדים יכולים לשבץ בליווי החונכת לאילו שיעורים הם רוצים להיכנס, השנייה היא כמו תכנון למידה – רעיונות ודברים שאני יכול ללמוד, דברים שאני בטוח רוצה ללמוד, דברים שאני לומד ברגעים אלו, דברים שהצלחתי ולמדתי.

ילדים כמובן לא מחויבים להשתמש בשעה זו על מנת לתכנן את הלמידה שלהם ולמען האמת, אינם מחויבים כלל לתכנן את הלמידה שלהם, ועדיין, מרבית הילדים עושים זאת.

בין הדברים שניתן לתכנן: כניסה לחדר המונטיסיורי וללמוד באופן עצמאי, חקר במחשב, ללמוד להכין מסלול עם לופ למכונית עם שלט שלהם, כניסה לשיעורים במערכת, זמן יצירה, משחק עם חברים ועוד.

בין השעה 12:00-13:30 – שיעורים במערכת – רוב הילדים נכנסים.

13:30-14:00- ארוחת צהריים פולנית. הילדים מגישים לעצמם את האוכל ודואגים לפנות את הכלים למדיח. הם לא חייבים לאכול את האוכל המוצע ולא חייבים לאכול במסגרת הזמן הזו.

ארוחה פולנית תפלה

14:45 – המעגל. בכל יום בשעה הזו מתחיל להתנגן השיר 'מעגל החיים' ממלך האריות – בפולנית. ואז מתכנס רוב בית הספר (אפשר לבחור לא להצטרף) אל המעגל.

הייתי משווה את המעגל לפרלמנט/אסיפה אבל בגלל שאין בבית הספר חוקים או עונשים, ההשוואה לא מדויקת.

לפעמים מעגל מתחיל בסבב בו כל ילד משתף במשהו שהוא למד השבוע / מתכנן ללמוד.

לאחר מכן ילדים ומבוגרים יכולים להירשם בלוח המחיק על מנת לקבל זכות דיבור ולהעלות נושא או מקרה. לדוגמא: ״בשלושה שבועות הקרובים עמית יהיה כאן לצדנו, מוזמנים לנסות לדבר איתו באנגלית ולהראות לו את המקום״, ״ביום שלישי הבא נצא לטיול בארמון ובפארק״ או – ״הכנתי פוסטר לא במטרה שמישהו יבוא ויקרע אותו לחתיכות והייתי שמחה שתשאלו לפני״, ״בימים הקרובים אני אצטרך ללכת עם גבס ואשמח אם תהיו יותר רגישים שאתם מתרוצצים על ידי״ ועוד.

לאחר סבב ההודעות שיכולות גם להיגרר לדיון קצר בנושא עוברים לטבלת ההרגלים - לצד מערכת השעות יש לוח שעם נוסף בו העמודות הבאות – בעיה שאפשר לראות, הפתרון המוצע לבעיה, יום 1/2/3/4/5 והידד! פתרנו את הבעיה!

לפעמים יש בבית הספר הרגלים שאינם מוצאים חן בעיני כל התלמידים. זו ההזדמנות להעלות אותם לדיון באמצעות הלוח הזה – הילד משתף בבעיה שעלתה לו ואז מנסים לראות איך אפשר לפתור אותה. לדוגמא – מפריע לי שליד הכיור בו שוטפים את הכלים לפעמים רטוב והגרביים שלי נרטבות – פתרון – להזהר יותר בשטיפת הכלים ובמידה והרטבת לנגב את האיזור הרטוב. לאחר יום בודקים - האם רטוב או שהצלחנו לפתור את הבעיה? במידה וכן עוברים ליום 2, ביום למחרת בודקים שוב, האם רטוב? בואו נחשוב על פיתרון חלופי טוב יותר, לדוגמא: להוסיף נייר מגבת בסמוך לכיור על מנת שיהיה קל לנגב במידה ומישהו מרטיב. במידה ומצליחים לעבור את כל 5 הימים – ניתן להעביר את הבעיה לאיזור הידד! הצלחנו.

לאחר סיום המעגל מתחיל זמן סידור בית הספר (15:30) ואז המורים הולכים לישיבת צוות והורים של חלק מהילדים מגיעים לשמור על הילדים עד חמש. חלק מההורים עושים זאת בהתנדבות וחלק עבור סבסוד והפחתת העלויות של שכר הלימוד.

במהלך השבוע נפגשים כל המורים 3 פעמים לישיבת צוות באורך שעתיים כל אחת. ביום שלישי ישבת צוות של התנהלות השבוע, קביעת תכניות ועדכונים, ביום חמישי ישיבת צוות למידה – בה מזמינים מישהו מחוץ לביה״ס שיעשיר את הידע של הצוות ויעזור לו להתמקצע (חוקר מח על התפתחות המח של הילד, מומחה בשיח ללא אלימות על נהלי השיח, הכשרה מונטיסיורית ועוד), ביום שישי הצוות נפגש עם פסיכולוגית על מנת לדון ולחשוב איך להתנהל עם הילדים השונים. בית הספר המקסים הזה דאג להזמין מתרגמת שתרגמה לי את כל הישיבות האלו וכך גרמה לי להכיר עוד מתוך עולמן ועיסוקן של המורות הפולניות.

אה ואחת לחודש יש ישיבת צוות אסטרטגית – בה חושבים על אבני היסוד של בית הספר, האם הן רלוונטיות ועובדות, מה אפשר לחדד ומה אפשר לשנות. השתתפתי גם בישיבה מרתקת שכזו שארכה 9.5 שעות(!!!)

אז ככה נראה יום בבית הספר TEAL TOWER, מה דעתכם\ן? יש לכם\ן שאלות נוספות על בית הספר? אשמח לנסות לענות!

אני והצוות הגרעיני של בית הספר בסיום ישיבת האסטרטגיה.


פוסטים אחרונים

ארכיון

הירשמו עכשיו על מנת להישאר מעודכנים במסעו של עמית המורה
bottom of page